Nowa rzeczywistość w trybie awaryjnym

Kraków, 2020--06-10

Nauczanie na odległość (zdalne) w V Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym
Nie ulega wątpliwości, że znaleźliśmy się w wyjątkowym i trudnym momencie historycznym. Rzeczywistość, którą niekiedy obserwowaliśmy wyłącznie za szklanym ekranem, wizja globalnej epidemii unicestwiającej rozmaite, znane nam obszary życia codziennego, z odległej i wyimaginowanej, stała się naszą codziennością. Nie jest jednak jak dawniej. Działamy w trybie awaryjnym.

Po zdziwieniu i niedowierzaniu, że można w XXI wieku zatrzymać człowieka w domu, oderwać go od funkcjonowania w świecie w skali globalnej, od wypracowanego nomadyzmu, nadszedł czas poszukiwań i fascynacji mnogością opcji dla świata online. Szybko okazało się jednak, że zamknięcie życia szkolnego, zawodowego i prywatnego w światłowodzie przysparza wiele pytań.

Równolegle do kolejnych doniesień na temat choroby, utraty stabilności, kontaktu z bliskimi, pracy, ale także – jak w rewersie monety – postaw godnych podziwu, walki lekarzy, wsparcia bliskich, przyjaciół, szkoła dokładała wszelkich starań, by przenieść, choć w pewnej części, swoją strukturę i atmosferę do internetu. Nie jest to przedsięwzięcie łatwe, bowiem tak jak dzieło sztuki traci swoją aurę w reprodukcji, tak współrozmówca zapośredniczony przez internetowy komunikator jest jakby mniej prawdziwy.  Tęsknimy za kontaktem personalnym, za zbiorowością, naturalną interakcją pozawerbalną.

Po prawie czterech miesiącach zdalnej edukacji dziękujemy całej szkolnej społeczności za zaangażowanie i wytrwałość. Szczególne podziękowania kierujemy dla Uczniów i ich Rodziców i Opiekunów za odnalezienie się w nowej rzeczywistości, rzetelną pracę, zrozumienie i wsparcie.

E-nauka w V Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym – realizacja podstawy programowej i projekty dodatkowe


W czasie edukacji zdalnej, poza lekcjami, wynikającymi z założeń podstawy programowej, szkoła zaprosiła Uczniów do licznych aktywności.

Lekcje online

Realizacja lekcji online odbywa się przez użytkowanie platform umożliwiających kontakt bezpośredni (Zoom) oraz porządkowanie treści (Classroom). Narzędziem do wymiany korespondencji, wysyłania zadań, kontaktu pozostaje dziennik elektroniczny.
Nauczyciele korzystają z licznych możliwości przeprowadzania testów online, przygotowania prezentacji i nagrań.

Rocznice historyczne

W trakcie lekcji online nie zapominamy o ważnych rocznicach, które w normalnych warunkach celebrowane byłyby w budynku szkoły.
Z okazji 229 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja Uczniowie otrzymali dostęp do filmu rocznicowego oraz materiały i ćwiczenia z tego tematu.
W związku z uroczystościami z okazji setnej rocznicy urodzin Jana Pawła II zaprosiliśmy chętnych do wspólnej projekcji online filmu biograficznego oraz udostępniliśmy specjalnie przygotowaną prezentację multimedialną na temat twórczości literackiej papieża i innych ważnych zagadnień w kontekście kulturowym. (https://view.genial.ly/5ec184c2c812370d34fa45c7/presentation-100-rocznica-urodzin-jana-pawla-ii)

Konkursy i projekty

Poetycki maj - konkurs
Ponadto miniony miesiąc – maj – uczyniliśmy czasem poezji. Wszyscy zostali zaproszeni do konkursu, w którym można było wykazać się w trzech kategoriach: utwór własny, przekład, recytacja. Co ciekawe uczniowie mogli uczestniczyć w zadaniach konkursowych w języku polskim bądź obcym (nauczanym w szkole). Wyniki prezentujemy w następnym artykule Aktualności. Za wsparcie w postaci przekazania nagród – tomów poetyckich – uprzejmie dziękujemy Fundacji Wisławy Szymborskiej w Krakowie.
https://view.genial.ly/5eb017a4d948e90d85cd01c5/video-presentation-poetycki-maj

Wieczorne czytanki

Przejście z dnia na dzień na edukację zdalną wiązało się z dużym stresem oraz rodziło liczne obawy. W związku z niepokojem wśród Uczniów, od początku pandemii, wieczorami, mają oni możliwość spotkań z polonistką na wspólne czytanie lektur i powieści młodzieżowych. Czytany fragment zwykle stanowił pretekst  do rozmów o bieżącej sytuacji, emocjach. W piątki czytanie zastępują gry i zabawy (karaoke, kalambury, gry słowne).

Projekt: Pandemia!

Zapis doświadczeń izolacji i e-nauki w postaci kartki z pamiętnika. Uczniowie w ramach godziny wychowawczej i lekcji języka polskiego zostali poproszeni o podzielenie się swoimi odczuciami na temat życia w trakcie pandemii. Jest to zalążek większego projektu artystycznego, do którego w kolejnym roku szkolnym dołączony zostanie konkurs literacki i plastyczny. Na razie tymczasowe miejsce prezentacji stanowić będzie strona w mediach społecznościowych.

Projekt Talowski

Uczniowie klas pogimnazjalnych w ramach zajęć z wiedzy o kulturze mieli możliwość wirtualnego zgłębiania wiedzy na temat architektonicznych ciekawostek, dotyczących krakowskich projektów Teodora Talowskiego. Położenie szkoły na ul. Smoleńsk daje doskonały pretekst do rozmów na temat, licznych w tej okolicy, kamienic zaprojektowanych przez „polskiego Gaudiego”. Za sprawą materiałów zgromadzonych w sieci, filmów i możliwości, jakie dają mapy Google, uczniowie poznali wszelkie tajniki arcydzieł architekta.

Wirtualne zwiedzanie

Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość wirtualnego odwiedzenia ekspozycji Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, Muzeum Narodowego w Gdańsku, zaznajomienia się z całą strukturą Muzeum Narodowego w Krakowie i wirtualnej wycieczki do odrestaurowanego oddziału Książąt Czartoryskich.
Wykorzystano tu multimedialne materiały muzealne zaproponowane przez konkretne instytucje oraz szeroką bazę Google Arts&Culture.

mgr Katarzyna Prałat
polonistka w V Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym