prof. dr hab. inż. Jerzy Marek Białkiewicz
Założyciel Liceum
Misja V Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie jest właściwie pochodną przesłania Dyrektora, który w kolegialnej współpracy z zespołem profesorskim, samorządem uczniowskim i administracją określa najbardziej optymalne formy kształcenia w perspektywie sukcesu absolwentów oraz prestiżu szkoły w mieście uniwersyteckim.
W misji zostaną przeto wskazane wymierne aspekty kształcenia, z całkowitym pominięciem - wymienianych w licznych przypadkach prezentacji instytucji edukacyjnych - słusznych, ale zbyt ogólnikowych sformułowań. Z konieczności muszą być powtórzone niektóre wątki z przesłania dyrektora, bez których misja byłaby niekompletna.
W pierwszej kolejności wychodzimy z działań modelowych Liceum, w których kształcenie uczniów - absolwentów na najwyższym, możliwym do osiągnięcia poziomie stanowi wiodący priorytet naszego działania. Priorytet ten występuje we wszystkich formach aktywności edukacyjnej.
Wynik przyjętego, fundamentalnego priorytetu ma stanowić potencjał wiedzy umożliwiający:
zdolność samodzielnego, krytycznego myślenia,
umiejętność analizowania i rozumienia zjawisk w pełnym spektrum programu kształcenia licealnego,
biegłość w precyzowaniu i prezentacji własnych myśli,
kompetencyjność w prowadzeniu konwersacji i wystąpień publicznych.
Kształtowana jest przy tym sylwetka ucznia, absolwenta, jako osoby:
otwartej, umiejącej znaleźć miejsce w społeczeństwie obywatelskim,
posiadającej umiejętność poszerzania wiedzy w oparciu o literaturę, w tym dostępną w Internecie,
świadomie podejmującą decyzje,
odpowiedzialnie, z wizją perspektywy czasu, rozpoczynającą studia bądź inną działalność w oparciu o świadome preferencje intelektualne,
z szacunkiem odnoszącą się do uznanego systemu wartości i umiejętności hierarchizowania oraz dobra wspólnego i tradycji.
Ponadto, w modelu kształcenia kreowanym w sferze międzyludzkich zasad utrwalany jest:
wzajemny szacunek, życzliwość i zaufanie,
akceptacja i rozumienie zróżnicowań osobowościowych,
dbałość o własny stan psychofizyczny,
indywidualność w postrzeganiu i interpretowaniu zachowań ludzi,
dbałość o kulturę środowiskową oraz
odpowiedzialność za prorozwojowe działania w podejmowanych obszarach aktywności społecznej.