Projekcje Szkolnej Akademii Filmowej

Projekcje Szkolnej Akademii Filmowej.

W pierwszym semestrze roku szkolnego2023/24 zaplanowano pokazy filmowe:

  • w klasach pierwszychSiódma pieczęć(1957, reż. I. Bergman) – dramat egzystencjalny opowiadający o trudnej, kruchej i niepewnej relacji człowieka z Bogiem co stanowi uzupełnienie do lekcji z filozofii i literatury średniowiecznej
  • w klasach drugichFrankenstein (1931, reż. J. Whale) – horror będący ekranizacją kultowej powieści angielskiej autorki M. Shelley stanowiącej doskonały punkt wyjścia do dyskusji romantycznej grozy i sposobów kreowania przedstawionego świata
  • w klasach trzecich – Między słowami(2003, reż. S. Coppola) – Tokio – współczesna metropolia ukazana w filmie może być z powodzeniem porównywana do dynamicznie rozwijających się miast epoki pozytywizmu przedstawionych m.in. na kartach powieści B. Prusa i F. Dostojewskiego
  • w klasach czwartych – Życie jest piękne(1997, reż. R. Benigni) – dramat rozgrywający się we Włoszech na przełomie lat 30. i 40. XX w. wzbogaca uczniów w dyskusji na temat postaw człowieka postawionego w sytuacji ekstremalnej, jakimi są: wojna i ustroje totalitarne.

W drugim semestrze roku szkolnego2023/24 zaplanowano pokazy filmowe:

  • W klasach pierwszych –Wszystko o mojej matce (1999, reż. P. Almodóvar) – Hiszpański dramat przedstawiający losy matki, która traci swojego syna i przechodzi trudną drogę ku akceptacji, można odnieść do historii zapisanej w  autobiograficznym cyklu Trenów Jana Kochanowskieg
  • W klasach drugich – Tron we krwi (1957, reż. A. Kurosawa) – Japońska adaptacja Makbeta W. Szekspira stanowi nie tylko utrwalenie wiedzy o twórczości wielkiego angielskiego dramatopisarza – jest również kontekstem i dopełnieniem dyskusji na temat wątków fantastycznych w tekstach kultury oraz mechanizmach władzy.       
  • W klasach trzecich – Melancholia (2011, reż. L. von Trier) – Historia dwóch sióstr i dwóch skrajnie różnych postaw wobec informacji na temat zbliżającego się końca świata można porównać do dekadenckich nastrojów końca XIX w. w młodopolskiej poezji.
  • W klasach czwartych – Tam, gdzie rosną poziomki (1957, reż. I Bergman)– Opowieść o profesorze, który wybiera się w podróż do Lund w celu wzięcia udziału w obchodach swojego jubileuszu naukowego, można odnieść do rozważań dotyczących wspomnień i działania ludzkiej pamięci, co stanowi jeden z ważniejszych problemów i motywów literatury współczesnej.

 

Koncepcja i Prowadzenie
Szkolnej Akademii Filmowej

mgr Patryk Wiśniewski